Stel je voor dat jouw marketing een smartphone of een laptop is. Je kan de beste apps hebben (producten) maar zonder een opgeladen batterij (motivatie) en bereik (distributie) of de juiste software (narratief) lopen de apps zeker vast.
Dat is precies waarom zoveel bedrijven hun doelen niet bereiken. Zo focussen zij op op de nieuwste strategie- en businessmodellen en vergeten dat hun besturingssysteem niet goed draait.
Ga vooral terug naar de bron van marketing. Trap niet in de valkuil om direct jouw product te willen verkopen. Je “duwt” dan als het ware jouw producten richting de klant, bij deze vorm van marketing staat het verkopen centraal en is het belang van de klant secundair. Beter is het om goed te begrijpen welke de behoeften de klant heeft en op basis daarvan een propositie te bouwen die voor de klant échte waarde creëert, zo bouw je aan een win-win-situatie die resulteert in een duurzame relatie.
Net als bij een smartphone of laptop zul je daarom jouw marketingbesturingssysteem regelmatig moeten optimaliseren om niet obsoleet te worden zodat jouw concurrenten je links en rechts zullen passeren en jou in vertwijfeling achterlaten.
Samenvattend begin nooit met het verkopen van jouw huidige producten als startpunt voor jouw marketing maar start vooral met:
- het bouwen van waardevolle propositie
- het anders positioneren t.o.v. van je concurrenten
- zorgen voor verrassende distributiekanalen
- vertellen van jouw verhaal met een pakkend narratief



