Succesvol zijn met jouw marketing betekent dat klanten als een dolle op jouw producten afkomen. Maar al te vaak slaan bedrijven de stap van marketing over en starten met ‘Selling’. Ze willen direct beginnen met het verkopen van hun product of dienst en staan onvoldoende stil bij het leggen van een stevige (marketing)fundatie. Echte klantrelaties ontstaan ontstaan alleen wanneer je hun problemen afdoende oplost met een door jou geloofwaardige uitgedragen belofte. Succes bereik je zeker als je de volgende marketing basisonderdelen consistent toepast.
De basis:

Propositie

Positionering

Distributie

Doe het anders
- Propositie: jouw aanbod, de dienst of service waarmee je het leven van jouw klanten aangenamer maakt is een bepalende factor in het het succes. Het zal écht de problemen die jouw klant ervaart moeten oplossen en niet enkel gericht zijn om jouw portemonnee te vullen.
- Positionering: ook jouw concurrentie is moordend maar ga je frontaal bivakkeren in het slagveld of zoek je in jouw markt de ongedekte flanken?
- Distributie: als je jouw plek op het slagveld hebt opgeëist met een uitstekende propositie zal je daarna de wereld moeten laten weten dat je bestaat. Waar kun jij contact leggen met jouw klanten, vaak zijn nieuwe distributiekanalen beter passend voor jou, weet je welke?
- Doe het anders: durf af te wijken van de gebaande paden en buiten de lijntjes te kleuren, wees anders. Ga terug naar jouw oorspronkelijke verhaal, jouw authentieke narratief (dus stop met storrytelling). Weet goed dat de top drie aan concurrenten in een al gevestigde markt lastig zijn te onttronen, zoek op andere plekken, wees anders – be different!
Het concretiseren van je marketing
Wanneer je de fundamenten hebt gelegd met de bovenstaande blokken wordt het tijd om dit concreet om te zetten in marketingactiviteiten. Zorg dat je iedere week op deze onderdelen jezelf verbetert, weet dat wanneer je op elk punt één procent verbetering aanbrengt dat het op termijn alle punten een grote omzetsprong veroorzaken.

kennen & Komen

kijken & kennis verzamelen

kiezen & kopen

terugkeren
- Kennen & Komen: In alle eerlijkheid, hoe goed kennen jouw potentiële klanten jou nou echt? En weten ze de weg naar jou te vinden? Altijd blijft dit een onderbelicht item voor bedrijven. Ad hoc wordt er social media ingezet of andere communicatiemiddelen maar het blijft behelpen.
- Kijken & Kennis verzamelen: Wanneer ze de weg weten te vinden bekijken ze dan echt jouw diensten of producten? In hoeverre biedt je kennis aan die de klant echt verder helpt?
- Kiezen & Kopen: Deze stap is de echte lakmoesproef, daarvoor doe je het allemaal. Maar hoeverre weet je jouw klant te inspireren in deze fase om voor jou te kiezen? Vergeet vooral niet om je product of dienst van een goede verpakking te voorzien, hoe je jouw product toont is een belangrijke factor voor de klant om voor jou te kiezen.
- Terugkeren: dit is een ondergewaardeerde fase, maar vergeet niet je hebt een vertrouwensband met je klant opgebouwd door de vorige fases die hij heeft doorlopen. Bouw de loyaliteit met je klanten verder uit, kijk op welke gronden je de klant van dienst kunt blijven.
