Kortingen hebben verschillende gunstige effecten, althans dat zeggen ze. Ten eerste lok je mensen en wordt er daarom zo vaak naar dit marketinginstrument gegrepen. Om zo de verkoop te stimuleren en klanten te belonen bieden bedrijven allerlei soorten kortingen aan:
- Staffelkortingen: om meer van hetzelfde verkopen,
- Uitverkoopkortingen: om incourante voorraden te verkopen,
- Introductiekortingen: om nieuwe klanten te lokken of de drempel van een nieuw product verlagen,
- Groepskortingen: om collectief meerdere mensen te binden
Helaas zijn bedrijven die bezig zijn met het aanbieden van hun producten via de mooiste aanbiedingen niet te benijden. Je ziet het kortingsmonster overal om je heen, als een hardnekkig misverstand wordt er gedacht dat het geven van korting tot succes leidt. Voor veel ondernemers is het aanbieden van de laagste prijs het ultieme middel om zich te onderscheiden van de concurrenten. Tja, leuke omzet maar zonder de noodzakelijke marge is uiteindelijk deze strategie gedoemd om te mislukken.
Door te strooien met kortingen geef je aan dat je geen toegevoegde waarde biedt, dat klanten alleen maar op de prijs zijn keuze op jouw moet laten vallen. Maar is dat zo? Natuurlijk niet, het instrumentarium van een marketeer reikt veel verder dan het aanbieden van de laagste prijs.
Stop met het voeren van een luie en inefficiënte marketingstrategie welke gebaseerd is op lage prijzen, ga meerwaarde creëren voor jouw klanten. Biedt naast je producten ook de noodzakelijk diensten en services aan waardoor klanten zijn problemen als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. Succesvol op prijs concurreren is nooit een houdbaar bedrijfsmodel.
